SALVE BARCINO!
LA BARCELONA ROMANA
Recorregut
Viatgem enrere, molt enrere en el temps. Anem fins aquell moment en que els Laietans van veure com la seva realitat es capgirava i allà on fins aleshores ells havien viscut en poblats, apareixia una ciutat aclaparadora que suposaria l'inici d'una nova era.
Començarem el nostre recorregut al viaducte on veurem algunes tombes funeràries dels afores. Entrarem a Barcino per la Porta Decumana, explorarem la muralla inicial, ens arribarem al Temple d'August i tot seguit ens endinsarem en el subsòl de la ciutat per arribar fins als tallers que hi havia als afores de la ciutat. Continuarem cap a la plaça de Ramon de Berenguer, on hi trobarem la segona muralla romana i farem una pausa de 20 minuts per esmorzar.
Quan reprenem l'activitat, anirem fins a la plaça dels Traginers i d'allà cap a la porta Pretòria, just a l'extrem oposat de la porta per la qual hem entrat a la ciutat. I hi tornarem a anar creuant-la tota pel Decumanus Maximus i entrant al Cardo Maximus per observar més vestigis romans integrats, encara avui en dia, a la nostra ciutat.
Descobrim com vivien aquells que van definir molt més que unes lleis i una manera de fer. Sabem tot allò que roman d'aquells romans en nosaltres?
Acabarem aquest viatge a la plaça de la Catedral, on podran descansar una estona, si els convé, abans de reprendre la tornada al centre.
Competències
• Localitzar el moment històric.
• Conèixer i entendre l'organització social, política i econòmica. Així com el seu univers simbòlic.
• Comprendre l’estructura urbanística
• Reconèixer els recursos arquitectònics
• Identificar els elements de la seva arquitectura
• Aprendre les diferents terminologies d'aquesta enginyeria urbanística
• Entendre què va representar l'Imperi Romà a la història d'Occident
• Compartir una part imprescindible de la nostra història
• Respectar i valorar el patrimoni del passat per construir un futur coherent
• Integrar i assumir la proximitat de l'element humà malgrat els 2.000 anys que ens separen
• Construir una societat basada en uns valors de respecte i tolerància
Continguts
• La història de la Barcino romana
• La història de l'Imperi Romà
• La vida quotidiana l'època romana
• L'obra arquitectònica i l'enginyeria urbana dels romans (vies, aqüeductes, muralles, domus...)
• Els elements arquitectònics que perduren
• Observació de restes
• Situació en un plànol històric i actual
• Participació activa amb suport digital
• Cura i respecte vers el patrimoni històric
Indicacions
• Totes les explicacions i interaccions, estaran adaptades al curs escolar que realitzi l'activitat
• Comptareu amb material de suport per a poder treballar el tema a l'aula tant abans com després de la sortida
• Punt de trobada: Canuda, 8
• Durada: 3 hores
• Durada: català, castellà, anglès i francès
• El preu per participant inclou entrada al Museu d'Història de la Ciutat: 8 €
LA BARCELONA MEDIEVAL
Recorregut
Recorrerem la ciutat medieval a través dels carrers que conserven els traçats urbans originals i coneixerem la Barcelona expansiva reconeguda arreu de la Mediterrània i la propera dels mercats, els gremis, el comerç, els Calls jueus, les muralles, els visigots, la burgesia, els esclaus...
Iniciarem el nostre recorregut a la plaça de Sant Jaume, on començarem a centrar els alumnes en l'antiga Barcino que va esdevenir Barchinona primer i Barcelona després. Anirem cap al carrer Salomó ben Adret per explicar què era un Call i qui i com hi vivia. Seguirem cap a la plaça de Garriga i Bachs i allà descobrirem una antiga presó medieval i el poder dels bisbes de l'època. Continuarem pel carrer del Bisbe i travessarem la plaça de Sant Jaume fins arribar al carrer Ciutat a l'actual façana lateral de l'Ajuntament de Barcelona. Allà parlarem del Consell de Cent i de quines funcions tenia. Entrarem pel carrer d'Hèrcules fins a la plaça dels Sants Just i Pastor on podrem parlar dels visigots i veurem la font conservada més antiga de la ciutat. Farem una aturada per esmorzar.
Continuarem pel carrer dels Lledó i baixada de Viladecols fins a la plaça dels Traginers, on podrem contemplar la segona muralla i descobrirem tot allò que era dins i fora.
Travessarem la Via Laietana i arribarem al barri de la Ribera. La Ribera de Mar fou el motor gremial de la ciutat de Barcelona durant molts segles. Ha estat també l'entrada per mar de tanta i tanta gent que, veient les dues torres de Santa Maria del Mar, se sabien a prop de l'aventura, del negoci i de la possibilitat de viure millor.
Tornarem pel carrer Argenteria i entrarem pel carrer de la Llibreteria fins a la plaça del Rei, on acabarem.
Competències
• Localitzar el moment històric.
• Conèixer i entendre l'organització social, política i econòmica. Així com el seu univers simbòlic.
• Comprendre l’estructura urbanística en relació a les muralles i al Call medieval
• Reconèixer l'arquitectura pròpia de l'època
• Identificar els elements de la seva arquitectura
• Aprendre les diferents terminologies dels oficis associats als gremis, dels estaments socials, de l'art i del nom mateix de la ciutat.
• Entendre què va representar l'aparició de la burgesia per a la ciutat
• Cultivar el respecte i l'empatia cap a l'altre, cap a la diferència, cap a allò que no es coneix (relació entre jueus, musulmans i cristians)
• Integrar i assumir la proximitat de l'element humà malgrat els segles que ens separen
• Compartir una part imprescindible de la nostra història
• Respectar i valorar el patrimoni del passat per construir un futur coherent
• Integrar i assumir la proximitat de l'element humà malgrat els segles que ens separen
• Construir una societat basada en uns valors de respecte i tolerància
Continguts
• La història de la Barcelona medieval
• La història de l'Edat Mitjana
• La vida quotidiana a l'època medieval
• L'art i l'arquitectura
• Els elements arquitectònics propis del romànic i del gòtic català
• Observació de restes
• Situació en un plànol històric i actual
• Participació activa amb suport digital
• Cura i respecte vers el patrimoni històric
Indicacions
• Totes les explicacions i interaccions, estaran adaptades al curs escolar que realitzi l'activitat
• Comptareu amb material de suport per a poder treballar el tema a l'aula tant abans com després de la sortida
• Punt de trobada: Plaça de Sant Jaume
• Durada: 3 hores
• Durada: català, castellà, anglès i francès
• Preu per participant: 5 €
ROMÀNIC I GÒTIC
Recorregut
En aquesta ruta, farem una revisió del romànic i el gòtic a fons i gaudirem de l'art a través de l'arquitectura que conserva la ciutat.
Iniciarem el recorregut al Monestir de Sant Pau del Camp, una de les joies del romànic que encara són visibles, visitables i que es conserven en actiu. Compta amb un claustre monumental en el qual hi trobem uns arcs, únics a Tota Europa. Farem una visita en profunditat a aquest espai i tot seguit repassarem les restes que es mantenen en altres edificis contemporanis, com l'Hospital de la Santa Creu del carrer de l'Hospital. Aquí ens aturarem a esmorzar.
Seguirem el recorregut tot travessant la Rambla i entrant pel carrer del Cardenal Casañas fins a la plaça del Pi.
D'aquí cap a la baixada de Santa Eulàlia i entrarem al Call de Barcelona per observar el traçat dels seus carrers i la darrera finestra original que conserva. Continuarem fins a la plaça de Garriga i Bachs i ens acostarem a la capella de Santa Llúcia. Passarem per davant de la Catedral i descobrirem el "fals gòtic" de la seva façana, tot i que ens servirà per destacar-ne elements característics. L'envoltarem fins a la plaça de Sant Iu, amb la façana lateral, i arribarem a la plaça del Rei, on conviuen estils i elements diferents que ens permetran acabar d'entendre tots dos estils arquitectònics, i on donarem per acabada la sortida.
Competències
• Localitzar els moments històrics de cada estil
• Conèixer i entendre les diferències que hi ha entre ambdós estils arquitectònics
• Comprendre l’estructura urbanística en relació a les muralles i al Call medieval
• Reconèixer l'arquitectura pròpia de l'època
• Identificar els elements de la seva arquitectura
• Aprendre les diferents terminologies d'aquesta
• Entendre quins missatges es pretén transmetre a través d'aquests estils
• Saber qui i amb quin objectiu era responsable de cada tipus d'edificació
• Cultivar el respecte i l'empatia cap a l'altre, cap a la diferència, cap a allò que no es coneix (relació entre jueus, musulmans i cristians)
• Integrar i assumir la proximitat de l'element humà malgrat els segles que ens separen
• Compartir una part imprescindible de la nostra història
• Respectar i valorar el patrimoni del passat per construir un futur coherent
• Integrar i assumir la proximitat de l'element humà malgrat els segles que ens separen
• Construir una societat basada en uns valors de respecte i tolerància
Continguts
• La història de la Barcelona medieval
• La història de l'Edat Mitjana
• L'art i l'arquitectura
• Els elements arquitectònics propis del romànic i del gòtic català
• Observació de restes
• Situació en un plànol històric i actual
• Participació activa amb suport digital
• Cura i respecte vers el patrimoni històric
Indicacions:
• Totes les explicacions i interaccions, estaran adaptades al curs escolar que realitzi l'activitat
• Comptareu amb material de suport per a poder treballar el tema a l'aula tant abans com després de la sortida
• Punt de trobada: carrer de Sant Pau, 99
• Durada: 3 hores
• Durada: català, castellà, anglès i francès
• Preu per participant, amb entrada a Sant Pau del Camp: 8 €
EL QUIXOT A BARCELONA
Recorregut
Aquesta ruta dedicada a l'obra més famosa de Miguel de Cervantes, se centra en la segona part de la novel·la del Quixot, la qual dedica sis capítols a la ciutat de Barcelona. Una ciutat encara emmurallada i amb un eixam de carrerons atapeïts i racons plens de misteris que amb una aparença medieval s'obria a la modernitat a passos gegantins.
Es tracta d'un recorregut que ens permet descobrir el personatge de ficció, Don Quijote, conegudíssim per tothom en aquell moment (S XVII), però també tota una part de l'univers simbòlic que l'envolta, així com l'estil literari característic d'una època concreta.
Així doncs, en aquesta ciutat on el protagonista "perdió la locura" segons ens diu l'autor a la pròpia novel·la, hi trobarem escenaris d'aventures i referents directes a l'obra.
Començarem allà on els dos protagonistes van veure el mar per primer cop, en l'espai on hi havia hagut una de les portes de la muralla, al Pla de Palau. Continuarem cap al Passeig de Colom i ens aturarem a la casa on va viure l'autor durant la seva estada a Barcelona. Pròxim a allà hi ha també l'escenari de la derrota de don Quixot contra el Cavaller de la Blanca Lluna en el duel que els enfronta.
Seguirem cap al carrer Cervantes i arribarem a la plaça Sant Miquel, on ens aturarem per fer una pausa i esmorzar.
Continuarem cap al carrer del Call i ens aturarem a la finca dels números 14-16 on hi havia hagut la impremta de Sebastián de Comelles. Tot seguit, avançarem fins a la Catedral de Barcelona, on hi ha el Crist de Lepant. Seguirem direcció al Museu Marès, antiga seu de la Inquisició, i entrarem direcció plaça del Pi per anar al carrer de Perot lo lladre on s'allotjava el bandoler Perot Rocaguinarda, que Cervantes va incorporar al llibre com a Roque Guinart. Sortirem al carrer de la Portaferrissa, on observarem alguns dels palaus que hi queden i establirem paral·lelismes amb aquells que devien inspirar a Cervantes per ubicar a un dels personatges més importants a la ciutat, Antonio Moreno.
Acabarem la sortida a la plaça de la Vila de Madrid.
Competències
• Localitzar el moment històric
• Conèixer i entendre la societat del S XVII
• Comprendre l’estructura urbanística en relació a les muralles
• Saber reconèixer què es pot descobrir de cert a través de la ficció
• Identificar els personatges i els seus trets característics
• Integrar el poder de la literatura com a eix de la cultura universal
• Cultivar el respecte i l'empatia cap a l'altre, cap a la diferència, cap a allò que no es coneix (la saviesa del foll)
• Integrar i assumir la proximitat de l'element humà malgrat els segles que ens separen
• Compartir una part imprescindible de la nostra història
• Respectar i valorar el patrimoni del passat per construir un futur coherent
• Integrar i assumir la proximitat de l'element humà malgrat els segles que ens separen
• Construir una societat basada en uns valors de respecte i tolerància
Continguts
• La història de la literatura
• L'autor Miguel de Cervantes
• La novel·la cavalleresca
• El coneixement a través de la ficció
• Participació activa amb suport digital
• Cura i respecte vers el patrimoni cultural
Indicacions
• Totes les explicacions i interaccions, estaran adaptades al curs escolar que realitzi l'activitat
• Comptareu amb material de suport per a poder treballar el tema a l'aula tant abans com després de la sortida
• Punt de trobada: Pla de Palau
• Durada: 3 hores
• Durada: català, castellà, anglès i francès
• Preu per participant: 5 €
ENS MENGEM LA HISTÒRIA
ENS MENGEM LA HISTÒRIA
L'ALIMENTACIÓ. DEL PALEOLÍTIC AL S. XXI
Si és cert que som el que mengem, recórrer la història de les nostres contrades a través de l'alimentació ens donarà una imatge nova i sorprenent d'allò que som i, sobretot, d'allò que hem estat.
Farem un repàs a l'evolució de les diferents dietes que ens han permès arribar fins avui. Què menjaven aquells homínids recol·lectors? Potser la base de la dieta mediterrània no és tan contemporània com podria semblar d'entrada. Una ruta plena de gustos, sabors, tradicions, colors i olors que han anat anat canviant al llarg del temps i que ens han condicionat tant com el clima o l'orografia.
Sabeu quin va ser el primer "fastfood"?
Punt de trobada: Plaça Sant Miquel
Durada: 2 hores
BREU HISTÒRIA DE CATALUNYA
Recorregut
En aquesta ruta, farem una repàs general però interessant a la història de Catalunya. Començarem a la plaça de Sant Jaume per centrar l'atenció en l'època romana. Visitarem el temple d'August per poder explicar qui van ser i què van representar el romans per a la història, sobretot a l'antiga Tarraco.
Avançarem cap la plaça del Rei, allà situarem l'època medieval, la qual aprofundirem més amb una visita al Call jueu medieval. Continuarem cap a la plaça dels Sants Just i Pastor on aprofitarem per fer la pausa per esmorzar.
Continuarem pel carrer dels Lledó i baixarem fins a arribar al carrer del sotstinent Navarro.
Entrarem al barri de la Ribera i ens situarem en el naixement dels gremis. Recorrerem tota la zona fins a Santa Mª del Mar. Ens arribarem al Fossar de les Moreres i d'allà al Parc de la Ciutadella fins al Castell dels Tres Dragons, on acabarem el recorregut.
Competències
• Adquirir una visió cronològica de la Història
• Entendre l'evolució i els canvis amb el pas del temps
• Comprendre l’estructura urbanística en relació als diferents moments històrics
• Identificar les diferents etapes, a grans trets
• Aprendre les diferents terminologies d'aquestes
• Entendre els processos evolutius, siguin o no disruptius
• Conèixer alguns dels personatges més destacats de la nostra història
• Cultivar el respecte i l'empatia cap a l'altre tot entenent que l'evolució és el resultat de la barreja de diferents cultures.
• Compartir una part imprescindible de la nostra història
• Respectar i valorar el patrimoni del passat per construir un futur coherent
• Integrar i assumir la proximitat de l'element humà malgrat els segles que ens separen
• Construir una societat basada en uns valors de respecte i tolerància
Continguts
• La història de Catalunya
• La història de Barcelona
• L'art i l'arquitectura
• Observació de restes
• Situació en un plànol històric i actual
• Participació activa amb suport digital
• Cura i respecte vers el patrimoni històric
Indicacions
• Totes les explicacions i interaccions, estaran adaptades al curs escolar que realitzi l'activitat
• Comptareu amb material de suport per a poder treballar el tema a l'aula tant abans com després de la sortida
• Punt de trobada: plaça de Sant Jaume
• Durada: 3 hores
• Durada: català, castellà, anglès i francès
• Preu per participan: 5 €